mandag den 11. juli 2022

Dag 3: 7 gedder og et MONSTER mistet…






 I dag var det Vänern vi skulle prøve, vi kom først ud 11:30 pga lidt startvanskeligheder da en færge skulle søsættes ved bådrampen (ja en færge). 

fiskeriet gik helt ok, masser af kontakter - det blev også til 7 fisk op til ca 5 kg. Men dagens altoverskyggende begivenhed var et hug lidt over 15, da den yderste sideplaner-stang med en stor platypus i grå gik og der blev taget line stille og roligt. Jeg tog stangen med kunne ikke rokke fisken - derfor besluttede vi at tage de andre stænger ind. Gedden kom stille og roligt med ind, og vi så den nu første gang ca 10 meter ude. Den var uhyggelig bred over ryggen- og den havde et hoved, som var helt urealistisk stort… mine knæ begyndte at ryste og jeg tænkte “det kan ikke være sandt, så stor er den ikke”…. Den kom nu tættere på, men 4 meter fra båden tog den et udløb ind under båden og vi så nu dette ubegribeligt store monster af en gedde tæt på…. Selvom vi har et Westin net str XL, tvivlede jeg oprigtigt på om vi kunne nette den…. Gedden kom op til overfladen igen, med gabet vidt åben - hvilket er noget af det mest syrede jeg nogensinde har set i mit lystfisker-liv…. 2-3 meter fra nettet gik den til siden og sprang sådan halv fri af vandet mens den rystede på hovedet. Jeg havde sideplaneren 1,5 foran gedden - og presset ved springet /hovedrysten gjorde at min 0,40 mm uptrace sprang - og gedden var væk- blot 2-3 meter fra mig. Den var stor…. Den var helt overdrevet stor…. Svært at sige eksakt hvor stor, men helt 100% større end min 14,8 Kgs fra marts, men om den var 16, 17, 18 eller 19 (eller 20) kan jeg ikke sige - men et sted derimellem…. Vild (og mentalt hård) oplevelse….


Ingen kommentarer: